Het Chinese telecombedrijf Huawei praat met Nederlandse voetbalclubs over sponsoring om zijn naamsbekendheid te vergroten.
Dat zegt woordvoerder Richard Spaans van Huawei tegenover De Telegraaf. “We zijn met een aantal Nederlandse voetbalclubs in gesprek, en sponsoring is daarbij een optie.”
In september berichtte Z24 al dat Huawei overweegt om een Nederlandse club te sponsoren. Destijds ontkende het bedrijf nog in gesprek te zijn met clubs.
Huawei in Nederland
Huawei is de grootste fabrikant van telecomapparatuur ter wereld. Ook is het bedrijf sinds 2011 in Nederland actief op de zakelijke markt als ICT-leverancier.
Het Chinese concern heeft grootse plannen en wil in 2015 de derde speler op de smartphonemarkt zijn, ook in Nederland. In week 36, 37 en 38 had het die positie al in handen in Nederland, volgens onderzoeksbureau GfK. Maar inmiddels is het marktaandeel weer iets ingezakt.
Om permanent de derde plek te veroveren, willen de Chinezen hun naamsbekendheid onder consumenten vergroten. Een optie die het bedrijf overweegt om zich bij Nederlanders in de kijker te spelen, is een grote voetbalclub in ons land te sponsoren.
Huawei liet zich al eerder gelden in de voetbalwereld als geldschieter. Zo prijkte het logo van de Chinezen in 2012 al enkele wedstrijden op het shirt van Atletico Madrid. In september sloot Huawei een sponsordeal met de Duitse club Borussia Dortmund, finalist in de Champions League.
Ajax op zoek naar nieuwe sponsor
Grote voetbalclubs die op zoek zijn naar een geldschieter zijn dun gezaaid. Feyenoord en FC Twente sloten het afgelopen jaar deals met respectievelijk Opel en XXIMO. PSV heeft al jarenlang een vaste geldschieter in Philips.
Vitesse is de enige club in de eredivisie zonder hoofdsponsor. Volgens De Telegraaf is Huawei met de club uit Arnhem in gesprek.
Eén van de grootste contracten die op korte termijn afloopt is die van Ajax, ook één van de ploegen waar Huawei volgens De Telegraaf mee praat. De huidige shirtsponsor Aegon stopt in de zomer van 2014 als hoofdsponsor van de Amsterdamse club.
Een woordvoerster van Ajax wilde in september tegenover Z24 geen commentaar geven op een mogelijke deal met Huawei. “We maken pas iets bekend als de deal er is.” Ze gaf wel aan dat de Chinese markt belangrijk is voor Ajax.
Connecties met China
Dat blijkt onder meer uit het feit dat de website van Ajax in het Chinees is vertaald. Bovendien werken de Amsterdammers sinds de zomer van 2008 samen met de Chinese club Beijing Guoan FC.
Ook op sponsorgebied laat Ajax zich gelden. Begin augustus maakte de club bekend het Chinese bedrijf Cheng Shin Tire (CST) als sponsor te hebben gestrikt. CST is één van de grootste bandenproducten in Azië. ”We zijn trots dat we als eerste Nederlandse club een mooie deal hebben kunnen sluiten met een groot Chinees bedrijf”, zei marketingdirecteur Edwin van der Sar daarover in De Telegraaf. ”Het betekent dat de naam Ajax internationaal meetelt.”
Ajax deed daarnaast mee aan Football Dream, een talentenjacht voor jonge Chinese voetballers. De afleveringen zullen dit najaar te zien zijn op de Chinese televisie. “Meedoen aan dit programma is een manier om Ajax weer op de kaart te zetten in China”, aldus Van der Sar in NRC Handelsblad.